Hoofdinhoud

Digitaal concept voor gemeenten

Cultuur- & Sportstimulering Nederland
3 minuten

Wij zorgen dat het werkt

  • CMS: BUES
  • Framework: Laravel
  • Mobielvriendelijk
  • Responsive
  • API-koppeling met app
  • Kaarten op basis van Google Maps
  • Geolocatie op basis van Google Geolocation API
  • Conform richtlijnen WCAG (in ontwikkeling)
  • Migratie van alle data naar nieuwe website
  • Koppeling met nieuwsbrief (Laposta)
  • Hosting

Zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met cultuur en sport: dat is de ambitie van Cultuur- & Sportstimulering Nederland (CSN). De ruim honderd deelnemende gemeenten bewijzen dat dit digitale maatconcept aanslaat. Volgens Gijs van der Lee was dat nooit gelukt zonder DigiFactory. 

Het is de zomer van 2009. De kredietcrisis heeft tot forse bezuinigingen in de Nederlandse sport geleid. Dat zet Gijs en zijn nicht Marjanne van der Lee aan het denken. Om gemeenten bij hun sportbeleid te ondersteunen, bedenken ze een grotendeels zelfregulerend, digitaal concept dat kinderen moet stimuleren om sporten te ontdekken. Maar is zoiets wel haalbaar?

“Ons plan stond in principe als een huis, maar we hadden geen idee of het technisch allemaal kon”, blikt Gijs terug. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar een ontwikkelaar. Een vriend van me tipte me over DigiFactory. Bij onze eerste kennismaking was er meteen een klik. En bij de tweede afspraak had Maurice ons concept zelfs al helemaal uitgebouwd tot een uitgedokterd plan. Hij en Thijs zagen het als wij: dit idee heeft veel potentie.”

Activiteiten shoppen

Om gemeenten te ondersteunen in hun sportbeleid, wilden Gijs en Marjanne een makkelijk te beheren digitale tool bouwen. Die moest ervoor zorgen dat kinderen op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier in aanraking komen met lokale sportverenigingen.

“Daarbij dragen wij zorg voor het denkwerk en de vormgeving”, legt Gijs uit. “Denk aan het technische verhaal, maar bijvoorbeeld ook aan de wervende boekjes voor de kinderen. Aan de hand daarvan kunnen ze activiteiten ‘shoppen’ die de lokale sportverenigingen aanbieden. Allemaal binnen één zelfregulerend systeem.”

We hadden geen idee of ons plan technisch haalbaar was

Technische uitdagingen

Dat brengt tot op de dag van vandaag grote, technische uitdagingen met zich mee. Nu gaan die vooral over aspecten als toegankelijkheid (WCAG), bereikbaarheid en responsive design. Maar bij de opstart was het vooral zaak om de website voor gemeenten technisch te koppelen aan een ‘losse’ website voor de specifieke doelgroep: kinderen.

“Die koppeling was cruciaal om kinderen de activiteiten aan te bieden”, aldus Gijs. “Op die website speelt Sjors Sportief de hoofdrol, onze vrolijke mascotte. Toen steeds meer gemeenten ons concept omarmden, hebben we het aanbod uitgebreid met culturele activiteiten. Inclusief de geboorte van een nieuw figuur: Sjors Creatief.”

Eigen huisstijl

Op dit moment maken meer dan honderd gemeenten en gesubsidieerde sport- en cultuurbedrijven gebruik van de tool. Een succesverhaal dus, maar wel eentje waar CSN en DigiFactory voortdurend aan blijven schaven.

“Steeds meer gemeenten waren blij met ons concept, maar wilden het graag in hun eigen huisstijl gieten”, aldus Gijs. “Dat heeft geresulteerd in een optie waar we misschien wel het meest trots op zijn: de optie om onze website te dupliceren. Daardoor ziet ons platform er voor de buitenwereld ineens uit als het platform van de betreffende gemeente. Technisch gezien heeft dat best wat voeten in aarde gehad, maar zo’n uitdaging hoef je bij DigiFactory maar één keer neer te leggen.”

Zonder DigiFactory zouden we nooit staan waar we nu staan

Meerwaarde

Volgens Gijs maakt DigiFactory zijn slogan ‘Wij zorgen dat het werkt’ dan ook in alle opzichten waar. Het bedrijf is in al die jaren geruisloos met CSN meegegroeid. Hij prijst zich dan ook gelukkig met een digitale partij die vanaf dag één zoveel meerwaarde biedt: in techniek, maar ook in ondernemerschap.

“Marjanne en ik hebben weleens tegen elkaar gezegd dat we zonder de jongens van DigiFactory waarschijnlijk nooit hadden bestaan. Of in ieder geval nooit zouden staan waar we nu staan. Ze zijn zelfs zó thuis in ons concept dat ze hier morgen zouden kunnen komen werken. Dat zegt eigenlijk alles over onze samenwerking.”

Over Cultuur- & Sportstimulering Nederland

Cultuur- & Sportstimulering Nederland laat inwoners van meer dan honderd gemeenten laagdrempelig kennismaken met het sportieve en culturele aanbod in de regio. Dat doet het bedrijf met een herkenbaar digitaal concept, dat gemeenten helemaal in hun eigen huisstijl kunnen gieten.

Bezoek de website van Cultuur & Sportstuimulering Nederland

Wij zorgen dat het werkt

  • CMS: BUES
  • Framework: Laravel
  • Mobielvriendelijk
  • Responsive
  • API-koppeling met app
  • Kaarten op basis van Google Maps
  • Geolocatie op basis van Google Geolocation API
  • Conform richtlijnen WCAG (in ontwikkeling)
  • Migratie van alle data naar nieuwe website
  • Koppeling met nieuwsbrief (Laposta)
  • Hosting